logo
Finwire

Finwire

Regeringen pausar ny elkabel till Danmark

Regeringen pausar utbyggnaden av en ny elkabel till Danmark efter en ny konflikt i EU kring svenska elkunders flaskhalsavgifter. Det rapporterar SVT.

Energi- och näringsminister Ebba Busch säger att Sverige inte kommer att investera i nya elkablar till Kontinentaleuropa efter att regeringen uppmärksammat förslag i EU:s nätpaket som beskrivs som “oacceptabla” för Sverige.

“Sverige måste värna svenska intressen. Det kan inte vara Sveriges uppgift att lösa alla andras problem”, säger Busch till SVT.

Share this post

Verifierad av MonsterInsights